La nostra Llar s’identifica majoritàriament amb l’educació viva, sense perdre la nostra essència, hem anat incloent elements d’altres pedagogies alternatives (Emmi Pikler i Maria Montessori) que hem cregut que tenien cabuda al nostre projecte educatiu, per les característiques dels nostres infants, de la Llar i en definitiva del context que ens envolta. “L’educació viva no és un mètode, […] sinó una actitud.” (Jordi Mateu, 2019).
A partir de la pedagogia sistèmica, ens permet ampliar la mirada cap al procés d’ensenyament-aprenentatge, la qual entén la comunitat escolar com un tot, on tots els seus membres estan vinculats. Els infants formen part d’un sistema familiar, el qual és prioritari, per tant, mirar-los amb les seves famílies (amb el seu context social, cultural, etc.).
Els espais educatiu de la Llar estan pensats per fomentar que els infants se sentin relaxats, acollits, estimats…. en definitiva, que sigui feliços. Així com també, els espais, han de fomentar l’autonomia a partir del saber fer amb l’acompanyament de l’educador/a en aquest camí d’aprendre a viure. Creiem que és molt important el clima que es respira a la Llar, tant pel que fa als espais que han de transmetre harmonia i ordre, com pel que fa a la relació entre les educadores, l’educadora i l’infant i entre l’infant i els iguals.
La Llar, forma part activa del context natural y cultural de l’entorn, donem molta importància a que l’infant tingui contacte amb la natura (arbres, terra, aigua…) mitjançant sortides per l’entorn més proper com amb propostes pensades per acostar als infants als elements que formen el cicle de la vida.
Un dels pilars de la nostra Llar és, tenir un vincle estret amb les famílies donant molta importància a la comunicació i d’aquesta manera construïm conjuntament un entorn que ens enriqueixi a tots i a totes.
“El sentido de la vida es vivirla, con una tendencia al bienestar, que hace emerger comprensiones y nos acerca a una mayor sensación de conexión – amor – presencia. La educación viva es la acción de los cuidadores que ayudan a generar los contextos para que los niños puedan participar de este camino.” Jordi Mateu Zorita, president de la asociación Caiev de Educación Viva.